Singapore

Nu har vi lamnat hotellet och ska ikvall ta flyget fran Singapore till Bangkok. Sen gar flyget mot Kopehamn inatt.. Sa nu blir det att sova pa en massa konstiga platser tills vi kommer hem till vara efterlangtade sangar.
Vi har varit valdigt sjuka jag och Christofer och har inte hunnit med sa mycket vi ville i denna underbara stad som verkligen varit LANGT OVER mina forvantningar. Igar hade jag en av dom basta dagarna i mitt liv. Vi tog oss over till on Senosa och gick pa Universal Studios, nagot sa haftigt att det maste upplevas med egna ogon.

Vi hade dessutom en massa trubbel att lamna Thailand for att jag hade kollat fel pa tiden man far vara i landet. Jag trodde att det var 45 dagar, var 100 procent saker men det var bara 30. Ja, jag far beratta mer sen, min internet-tid haller pa att ta slut.
Nu ar det iaf HEM som galler, hem till alla nara och kara. En viss Nelly ar sa otroligt saknad!

Hej da fran Singapore

Stranden

Pappa är och dyker idag IGEN! Så det får bli lite mor och dotter tid :) Vi tog en lång sovmorgon och nu väntar stranden där vi sedan möter upp Coffe när han är klar. Här ska dom nämligen ha levande koraller vilket dom inte hade på Phi Phi.. Hoppas han kommer hem nöjd :)

Vackra Koh Lipe

Mycket har förändrats sedan jag var här 2010. Det visste jag nästan när vi valde att åka hit. Mycket mer turistigt men forft den finaste platsen jag varit på.
Första dagen låg vi på stranden till sen eftermiddag.. Vattnet är helt klart här och stora fina fiskar simmar runt ens fötter.
Jag gick ut lite längre vid ett tillfälle och då attackerade en fisk mig! Kom inspringande till Coffe men han trodde mig inte så han var tvungen att se det med egna ögon. Jag tror den vaktar sina yngel :)
Medans vi badade så tog några Thailändare hand om Filippa på ett massagecenter bredvid oss. Hon älskar dom! Inte kul när dom lämnar tillbaka henne till mig och hon börjar storböla :( Då gör det ont i mitt hjärta, just nu vill jag att hon ska bli mammig, bara lite iaf..

Idag vaknade vi till regn och åska så vi bestämde oss för att gå och tvätta och bara ta det lugnt. Så det har blivit mycket tid inne på rummet idag, skönt för Filippa att sova inne med AC. Hon sover så dåligt i värmen. Det klarnade upp på eftermiddagen så då tog vi en promenad längs stranden.

Koh Lipe nästa!

Vi stannade två nätter till på Phi phi eftersom jag fortf är förkyld och Filippa är inte helt bra heller. Men igårkväll bokade vi iaf båtbiljetter till Koh lipe! Coffe sa igår att, nu har du tjatat så om denna Koh lipe så nu måste jag bara få se denna ö.. Även om det tar 6 timmar att åka dit så tror jag att det är värt det :) Sen åker vi till Langkawi och tar flyget därifrån till Singapore. Efter det till Bangkok och tillbaka till Sverige ;) Jag har faktiskt riktigt mycket hemlängtan. Hur mysigt och fint här än är så saknar jag alla bekvämligheter hemma. Spec med en bebis med på resan, tänk att få byta blöja hemma på skötbordet :P

Nu ligger jag vid poolen, igen! Resten av familjen ligger på rummet. Det är så varmt för Filippa så vi turas lite om. Men jag har lite sällskap iaf, av en söt liten kisemise :)

Vi har det bra ..

Sista dagen på denna underbara ö. Imorgon drar vi vidare, men vet inte var ännu. Beslutsångest! Koh lipe eller koh lanta lutar det åt..
Nu ska jag fortsätta att njuta av denna dagen i poolen :)

Dykarcert & Sjuklingar

Första natten på Phi Phi blev Filippa sjuk, kräktes och fick feber. Man blev ju allt lite orolig, hon har aldrig varit sjuk förr.. Jag tror att det var kranvattnet hon råkat få i sig duschen, det luktade verkligen skit. Vi kunde inte ens borsta tänderna i det!
Christofer startade sin dykarkurs morgonen efter vi kom hit så det blev att jag stannade inne på rummet hela dagen. Supertråkigt när man har världens finaste strand utanför fönstret som kallar på en :(
Det blev samma historia dagen efter, men på kvällen fick jag panik av att vistas på detta hotell och gick för att leta nytt. Bestämde mig för samma hotell som jag och Erica bodde på för två år sedan, PP Princess. Mycket finare och med frukost och pool :) Lite dyrare men såklart värt varenda öre.
Igår började Filippa må bättre men då blev jag förkyld ist, typiskt!

Idag var sista dagen på utbildningen så nu har han sitt dykarcert!! Det var en väldigt glad Coffe som kom hem idag och berättade om sina upplevelser :) Så nu ikväll har vi firat med skaldjur, mums :) En tallrik med en stor fisk, några räkor, en krabba och en bläckfisk. Så efter tre väldigt tråkiga dagar för mig och Filippa, ska vi till poolen imorgon och även till View point och kolla utsikten, tror vi lämnar vagnen hemma då ;)

Phi Phi

07.00 hämtade minibussen upp oss på hotellet, efter det tog vi färjan och nu är vi på Phi phi! Skönt att komma ut till öarna igen :) Härlig stämning är det här. Det finns inga bilar eller mopeder så det vilar ett lugn över ön. Fast ska väl inte säga för mycket, nattlivet är ju väldigt intensivt så jag får se hur mycket sömn det blir inatt. Får hoppas att vårt rum är ljudisolerat.. Inget höjdarum precis, men AC och nära till stranden. Ska nog leta nytt hotell imorgon, finns en risk att kackelackor smiter under dörren som har en centimeters springa från marken :(

Vi hann med stranden en snabbis innan vattnet försvann. Väldigt långgrunt här på kvällarna.

Blogg appen vill inte riktigt som jag.. Den vägrar att ladda upp bilder!

Pojke?!

Alla tror att Filippa är en pojke. Det kommer fram minst 20 olika personer varje dag och ska gulla med henne. Vissa lyfter även upp henne och går iväg och ska visa sina vänner. Jag hade läst om detta innan vi åkte och trodde att det skulle min värsta mardröm om det skulle hända. Men nu tycker jag faktiskt det bara är roligt när dom gullar med henne på restaurangerna. Så kan vi få lite matro :)
En annan sak som alla säger, förutom att hon är en pojke är att hon är stor. How old? -10 months. Ooh BIG! Big boy.. Fast att hon har rosa på sig, fast att hon sitter naken på stranden. Det var till och med en som kände på blöjan och sa att det var en pojke!?

Idag har vi solat igen. Det är så varmt att man inte ens kan sitta i skuggan :(
Nu på kvällen har vi gått i ett shopping centra, sen blev det restaurang.

Mobilbloggning

Eftersom det tar en evighet att lägga in bilder på dessa sega thai-datorerna så väljer jag att blogga från mobilen ist. Kommer göra klart dag för dag när jag kommer hem som en dagbok för oss själva att gå tillbaka till. Det blir ju inte lika fina bilder med min dåliga mobilkamera men dom får duga :)

En liten snabbspolning på vad som hänt:
Vi åkte från Koh Chang efter 4 nätter på ön. Tog minibuss i 6 timmar med söndrig AC till Bangkok vilket resulterade i att vi hade fönstrena öppna hela vägen- Hej ont i öronen!! Filippa sov sig igenom nästan hela resan så det var skönt iaf :)
Framme i Bangkok hade vi bokat hotell i ett lite finare område. Bodde där 4 nätter och trivdes inte alls. Bars en massa indier och ryssar. Allt var jättedyrt och poolen var äcklig. Eftersom det var fult väder nere i söder så bokade vi tre nätter till i Bangkok. Khaosan road och D&D Inn åkte vi till. Världens mest kända backpacker gata! Här trivdes vi bättre, poolen var fin på hotellet och maten var hur billig som helst.
Vi hann med att se Siam ocean world, ett jättestort zoo med safari tur och sen tog vi en endagstur som innehöll flytande marknaden, nån känd bro och tigertemplet.

Igår anlände vi till Phuket och valde att stanna en natt i Patong för att sedan åka vidare till Phi phi. Men väderprognosen visade regn så vi bokade två nätter till här så kan vi gå och shoppa ist :) Men idag blev det sol ändå, så det blev playan. Med alla andra tiotusentals andra turister. Vattnet här är riktigt vidrigt rent ut sagt. Det ligger skräp och flyter som platsdunkar och rep, blää!

Nu är det läggdags för oss, nattinatti!

Dag 7 - Koh Chang

Denna dagen sag valdigt lik ut dagen fore. Poolhang och pa kvallen strosade vi runt och at bananpannkaka med choklad och provade fiskmassage, fy sa obehagligt! At jattegod mat pa kvallen, grillspatt och grillade rakor. Vi brukar kopa in lite olika ratter och sa delar vi :)

KITTLAS!

Dag 6 - Koh Chang

Kl. 07.00 stod jag pa dorren vid 7eleven och sprang in och kopte tandtrad. Det hjalpte inte. Tandvarken fortsatte hela dagen, dock battre an under natten. Vi bokade nytt hotell via agoda.se och det blev ett riktigt fint ett!! Keree Ele tror jag det hette. Ett designhotell med pool. Superfin utsikt och vi trivdes jattebra, 3 natter bokade vi. Sa det blev poolen hela eftermiddagen och ett restaurangbesok pa stranden som vanligt pa kvallen.

Vart fina rum, bilden gor sig verkligen inte rattvis mot verkligheten.

Utsikten fran balkongen

Dag 5 - Till Koh Chang

Vi lamnade paradison Koh Samet kl. 11.30. Tog baten till Ban Phe och darefter skulle vi leta fardmedel till Koh Chang som lag ca 20 mil bort. Fort sa dom 2800 bath for en minibuss vilket ar jattedyrt. Jag sa att jag ville betala 600 bath per person och da gick dom bara. Letade vidare och fick ett erbjudande pa 1500 bath sa det tog vi. Betalde anda overpris for nar vi kom fram till den andra on sa sag vi att det kostade 450 fast pris med bat till Koh Chang och allting. Dessa thailandare, lurar en hela tiden. Men bilfarden tog oss ca 2,5 timmar och sen var det bat (med bilen) som tog oss till White sand beach. Vi hade inte bokat hotell utan satte oss pa forsta basta restaurang sa sprang jag runt och letade efter maten. Sushi blev det, jattegott men jattedyrt, nastan svenska priser :( Man blir verkligen snal har nere! Jag sprang runt till flera olika stallen men hittade inget som var i var prisklass. Tillslut hittade jag ett for 1000 bath per natt, ett enkelt skabbigt rum. Orkade inte leta vidare sa det fick det bli forsta natten. Frukost ingick sa det va ju bra :)
Pa kvallen satte vi oss ner vid havet och hade det mysigt... Tills jag fick tandvark, och inte den lilla sorten utan det gjorde ont i halva huvudet. HELA natten, och da menar jag HELA sa sov jag en halvtimme och sen borstade tanderna for det lindrade, sen sov jag en halvtimme .. and so on..

Lamnar Koh Samet

Dag 4 - Koh Samet

Sista dagen pa Koh Samet. Vi hade egentligen tankt att aka vidare till en annan strand pa on, men efter att ha fatt veta att Koh Chang skulle vara jattebra sa bestammde vi oss for att aka dit ist. Det blev stranden denna dagen och det var fortf superfint vader. Filippa badade i havet utan att saga ett pip! Vattnet ar jattevarmt sa det svalkar inte direkt. Pa kvallen packade vi ihop oss och sedan at vi pa en mysig restaurang dar Filippa hittade en kompis :) Hon bara alskar alla barn. Har inte sett den sidan av henne innan. Men sa fort ett litet barn gar forbi sa skriker hon allt vad hon kan!!

Denna lille killen holl henne underhallen under hela vart restaurangbesok.

Hon fick aven andra vanner, Lisa och Lars fran Karlstad charmade hon in sig hos fran dag ett :)

Dag 3 - Koh Samet

Denna dagen spenderade vi vid poolen som lag alldeles vid havet. Supermysig utsikt. Just nu sitter jag i Bangkok och jag langtar faktiskt tillbaka riktigt mycket till denna paradiso! Som vi lamnade alldeles for snabbt.. Inte sa mycket action pa dagarna utan bara lugn och ro. Pa kvallen satt vi i varsin mysig strandstol och tog nagot gott att dricka och hade havet framfor oss.

Filippa var lite radd for vatten till en borjan. Skrek sa fort hon narmade sig. Men jag tankte att nu ska vi vara har i fem veckor sa hon MASTE lara sig. Och efter tre forsok sa tyckte hon att det va helt ok!