HEJ DÅ - IGEN!

Prinsessan och jag säger hejdå för denna gången. Ingen ork för bloggen just nu..

~ PUSS PUSS ~

Invigning av terassen

Började dagen med att åka till stallet i FINA VÄDRET! Phjuu så varmt. Didde var rejält svettig efter ridturen..

När jag kom hem var det dags för Filippa att sova middag och pappa stack iväg till jobb. Två timmar hade jag för mig själv, härligt! Slängde på bikinin och solade en stund. Stekte ganska bra så jag gick in och gjorde mig en jordgubbsmilkshake :) Sen har vi suttit ute hela dagen, varvat med en tur i stadsparken med Nelly. Smockat var det ute i gräset, alla vill ta del av solen som tydligen ska försvinna imorgon :(
Skulle egentligen åkt till Zaras öppning på Väla idag, men det tar vi en molning dag ist.

Ibland låter Nelly sig klappas, men det är på hennes villkor!

Men kan jag inte få en puss? Filippa har börjat att pussas massor nu, det gillar mamma :)

Filippa 1 år!

~ Hipp hipp hurra för Filippa idag ~

För ett år sedan låg jag på BB och hade just fått min ryggmärgsbedövning. Klockan 19.07 ploppade lillan ut, fyra dagar tidigare än beräknat. En liten Filippa hade kommit till världen och på hennes namnsdag dessutom :)

Tänk att en sån liten tjej kan ge så mycket kärlek, vi älskar dig överallt annat!

Vi sjöng för henne imorse och hon fick sin älskade välling, lite extra tillpiffad med rosa snöre :)

Sen var det dags att öppna paket!

Såhär kul är det att fylla ett!

Jaha, va det bara detta?

Nej, nu ska vi ut till Höganäs och träffa mormor och busa lite och till helgen blir det kalas för hela slanten.

Tjejkväll

Igår möttes vi upp hemma hos mig. Sju härliga tjejer blev vi! Snackade, spelade spel och drack lite. Kl 21 hade vi bord på Cardinal där vi åt JÄTTEGOD oxfilé. Oxfilé, bea, råstekt potatis och tomatsallad, det smälter i munnen när jag snackar om det.. :) Tillbaka hem och förfestade lite till och vid 01 stack vi ut. Blev ganska tidig hemgång runt 03 men vi hade en trevlig kväll iaf :D Så himla mycket folk ute!

Taconojja

Jag har fått en sån himla nojja på tacos. Äter det minst 2 ggr i veckan och blir inte trött på det.. och nej, jag är inte gravid :) Så två sånna här ska jag nu äta till kvällsmat. GOTT! Det blir en mor och dotter kväll. Pappa ska ut och festa och imorn är det MIN tur :)

Igårkväll gick jag och Rebecka en promenad längs gröningen och efter det hämtade Coffe upp oss och vi åkte hem till Rebecka och Albans nya lägenhet. Jättefin, jag blev helt kär i deras fina trägolv! God mat och världens godaste brownies bjöd hon på. Filippa hade inte tid att sova för hon tycker att det är sååå roligt att busa med faster Rebecka :)

Didde 7 år!

Idag fyller min häst 7 år. Tänk va åren går, det känns inte alls så längesedan som jag var med vid hans ankomst 26 april 2005. Tömkörde honom idag för första gången, gick jättebra!

Detta är en bild från 2006. Troligen en av dom första gångerna med sadel på som ettåring. Visst är han fin?

ZARA

Äntligen har väla kommit ut med Zaras öppningsdatum, 3 MAJ !!!
Har hittat massor av fina kläder till lillpluttan som ska inhandlas :)

En dag i stallet

I lördags tog jag och Johanna med barnen till stallet. Såklart fick dom prova att sitta upp på Didde lite snabbt. Han var iofs mer intresserad av gräset än att vara med på ponnyridning :) Men Milton och Filippa tyckte det var kul iaf :D

Träningsvärk!

Att sätta igång med ridningen igen är inte helt smärtfritt. Körde ett normalhårt träningspass på banan igår och det känns lite överallt kan jag säga! Men det gick bra, joggen(traven) sitter i, men efter galoppen blir han fortf lite stressad.. Men det är bara att träna och träna :)
På kvällen fick jag och älskling lite barnfritt. Farmor passade lillan och vi gick ut och åt på Helsing och gick på bio efter det. Hungergames såg vi, otroligt bra film som jag varmt rekommenderar!! Den var så spännande att jag knappt hann äta mina älskade chips, det säger en hel del :D

Morgonpromenad

Tar en liten tur bland åkrarna denna sköna morgon. Har min kära häst till sällskap!

Fotovägg

Idag har jag äntligen tagit tag i att göra en fotovägg som jag länge velat ha. Var på väla igår och framkallade lite foto från Thailand och under tiden så gick jag inom Ikea och köpte några härliga ramar. Dessa vita med fina detaljer på är verkligen mina favoriter. Kostar från 39:-

Annars har man inte hunnit med mycket mera idag, bara bus med lillan. Hon älskar sin skällande hund hon fick i julklapp av mormor. Hon vill pussa på den hela tiden :) Eller bita rättare sagt ..
Ikväll ska jag till stallet och rida lite, har fått tillbaka min häst. Så nu får jag hoppas att tiden räcker till. Ska försöka rida minst 5 dagar i veckan så att han kommer i bra westernform nu efter all den engelska ridningen.

Dag 1 - Resan till Thailand

07.30 hämtade Christofers pappa upp oss och vi begav oss mot Köpenhamn. Flyget gick kl. 11.00! Vi flög med Qatar airways och hade platser längst fram i ekonomiklass så vi hade bra med benutrymme och Filippa hade en egen säng på väggen eller en baby cabinett som det kallas. Hon var hur snäll som helst och sov i tre timmar. Efter 6 timmar landade vi i Doha där vi stannade i 1,5 timme, sen bar det upp i luften igen. Dom hade ändrat våra platser så att vi inte satt bredvid varandra, men en snäll tjej bredvid mig flyttade sig.
Efter yttligare 6 timmar landade vi Bangkok. Filippa sov snällt denna turen med, men mitt i allt så fick vi väcka henne för att det blev turbulens. Sen hade vi en skrikade tjej från och till i två timmar!! Hon var ju så trött..
Väl framme i Bangkok var vi HELT slut, Filippa var helt tom i blicken, stackars liten.. Vi tog en shuttlebuss från flygplatsen till flygplatsens busstation där vi sedan väntade på en buss till Rayong som skulle komma om tio minuter, tog mer en timme. Filippa hade då somnat i barselen helt genomblot, for sååå varmt det var! Bussen som kom såg ut som en skranglig skolbuss från 70 talet. Den skulle ta tre timmar! Usch sicken färd, kostade bara 240 bath (50kr) för alla oss men det gör jag aldrig om. Det SKUMPADE om man säger så. Andå kunde vi sova lite som tur var :)
Tog sen minibuss från Rayong till Ban Phe som är hamnen där vi skulle ta båt över till Koh Samet. Åkte båt i en timma ungefär sedan var vi framme på paradisön! Helt underbar känsla efter denna långa resa på 30 timmar. Vi däckade i flera timmar på hotellet Vongdeuan resort. På kvällen gick vi ut och åt, sen var det läggdags runt 1-2 på natten. Thailand är 6 timmar före så ni kan ju räkna själva att vi lade oss tidigt :)

Dag 2 - Koh Samet

Andra dagen tog vi det bara lugnt och låg på stranden och gottade oss, vädret var på topp! Vi åt kokosnöt och köpte goda grillade saker som dom sålde på stranden. Jag åt dock bara majskolv medans Coffe provde kyckling och kycklinglever. Blää .. inte ens han gillade det. Anna anka hade gjort, brosk i massor!
Tidomställningen hade inte satts sig ännu. Filippa sov helt konstigt och var lite smågrinig och ville absolut inte sova när vi skulle det. Sen sover hon mellan oss, och som hon har börjat att sparkas. Testade att lägga henne i vagnen men hon blev sa himla varm så det funkade ej. Superkul när klockan är 00.00 och man är supertrött, nä då ska hon bara ta en kvällspowernap på 1 timme.
Stranden har är superfin, som mjöl. Men stranden vi bor på är inte så livad. Finns inga gator så vi får dra vagnen i sanden vilket inte är det lättaste..

.. och så världens sötaste baby-bananer :)

Dag 3 - Koh Samet

Gick upp ganska sent eftersom vi fortf inte har kommit tillrätta med tiden. Resten av dagen spenderade vi vid poolen som låg alldeles vid havet. Det blir inte så mycket action på dagarna utan bara lugn och ro. På kvallen satt vi i varsin mysig strandstol och tog något gott att dricka och hade havet framfor oss. Väldigt mysigt och rogivande!

Filippa var lite rädd för vatten till en början. Skrek så fort hon närmade sig. Men jag tänkte att nu ska vi vara här i fem veckor så hon MÅSTE lära sig. Och efter tre försök så tyckte hon att det va helt ok!

Skönt att sova i vagnen!

Dag 4 - Koh Samet

Sista dagen på Koh Samet. Vi hade egentligen tänkt att åka vidare till en annan strand på ön, men efter att ha fått veta att Koh Chang skulle vara jättebra så bestämmde vi oss för att åka dit ist. Det blev stranden denna dagen och det var fortf superfint väder. Filippa badade i havet utan att säga ett pip! Vattnet är jättevarmt så det svalkar inte direkt. På kvällen packade vi ihop oss och sedan åt vi på en mysig restaurang där Filippa hittade en kompis :) Hon bara älskar alla barn. Har inte sett den sidan av henne innan. Men så fort ett litet barn går förbi så skriker hon allt vad hon kan!!

Denna lille killen höll henne underhållen under hela vårt restaurangbesök.

Hon fick även andra vänner, Lisa och Leif från Karlstad charmade hon in sig hos från dag ett :)